Om os

Målet med Center for Extraterrestrisk Liv er at forbedre vores forståelse af de fysiske, kemiske og biologiske forhold på de jordbaserede planeter i vores eget solsystem og på planeter omkring andre stjerner, såkaldte exoplaneter.

Finansiering af centret

Centrets aktiviteter er baseret på store bidrag fra Novo Nordisk Fonden (under NNF's tværfaglige synergiprogram tilskud nr. NNF19OC0057374; Effekten af bakterier på atmosfærer på Jorden, Mars og exoplaneter - tilpasning og identifikation af liv i extraterrestiske miljøer) og Den Europæiske Union (Horisont 2020-forsknings- og innovationsprogram, Marie Sklodowska-Curie-tilskud nr. 860470, CHAMELEON), fra 2020 til 2025 og yderligere støtte fra Carlsbergfondet (infrastrukturstøtte CF18-0552), Videnskabs- og teknologiråd (STFC i Storbritannien), DFF (tilskud # 9040-00142B, Chiral selektivitet i atmosfærisk autoxidering) og AP Sloan Foundation (tilskud # G-2019-12281).

Et KU samarbejde mellem tre institutter

NNF-synergiprojektet er et samarbejde mellem tre institutter ved Københavns Universitet, Niels Bohr Institutet, Institut for Biologi og Institut for Kemi, der for tiden bor på fire forskellige adresser Nord- og City Campus, dvs. på Blegdamsvej 17, Øster Voldgade 5 og Universitetsparken 5 og 15. Når den nye Niels Bohr Bygning er klar til indflytning, vil vi alle være beliggende i området Universitetsparken på Nordcampus ved Københavns Universitet.

CHAMELEON-projektet er et dobbelt Degree PhD-netværk mellem 6 europæiske universiteter i København (Danmark), St Andrews (Skotland), Groningen (Nederlandene), Edinburgh (Skotland), Leuven (Belgien) og Antwerpen (Belgien).

Centret administrerer desuden Dansk 1.54 m (DK 1,54 m) teleskop på ESO'S La Silla Observatory i Chile baseret på støtte fra Niels Bohr Institutet, Carlsberg fondet, STFC i Storbritannien og forskellige universiteter. Vi er i gang med at drive MiNDSTEp-projektet fra DK 1,54 m teleskopet i søgningen og karakterisering af eksoplaneter.

Logos